Prijs is een belangrijke pijler in de strategie van je bedrijf. Een pijler voor het lange termijn succes van je bedrijf. Volume zoeken met lage prijzen kan je op de korte termijn een boost geven in omzet. Echter de balans zoeken tussen prijs en volume zorgt voor winstgevende groei van je onderneming. Prijsstrategie, prijsbeleid en uitvoering stellen je in staat deze balans te vinden. Dat creëert waarde voor de lange termijn. Je vraagt en realiseert de juiste prijs. Met recht een krachtbron voor performance.
De juiste prijs: balans tussen volume en prijs
In de groei van je bedrijf heeft prijs een centrale plaats in de strategie. Het juiste product verkopen voor de optimale prijs. Dat zorgt voor zowel omzetgroei als gezonde marge. Je kan niet zonder beide.Een lage prijsrealisatie is een bron voor inferieure winstgevendheid. Dit gaat ten koste van investeringen in je concurrentiepositie. Aan de andere kant zorgt een te hoge prijs voor gemiste omzet. Beide situaties zijn ongewenst: Evenwicht in prijs en volume is essentieel in het benutten van je marktpositie. Je zoekt de optimale combinatie tussen volume en prijs.
“Als je te veel luistert naar de klant, ga je failliet, als je te weinig luistert naar de klant, ga je ook failliet”.
Ben Noteboom, voormalig CEO Randstad
Hefboom voor winstgevendheid
Pricing wordt structureel onderschat als drijver voor prestaties van een bedrijf. In onderzoeken naar effectiviteit geven respondenten aan, dat ze vaste kostenbesparingen, volumestijgingen en inkoopverbeteringen zien als belangrijke bron van verhoogde winstgevendheid. Pricing speelt daar vaak een minder prominente rol. Terwijl elke euro aan omzet door middel van pricing direct doorstroomt naar de winst. Het is dus essentieel voor je bedrijf om pricing op orde te hebben. Hierin herken je als ondernemer de kracht van pricing. Het is de grootste hefboom voor omzet en marge groei.
Firing on all cylinders
Iedereen vindt wat van pricing binnen een bedrijf. Vaak ontbreekt echter een gecoördineerde aanpak. Marketing bepaalt het prijsbeleid en verkoop zorgt voor de volumes. Finance klaagt over winstgevendheid en management over groei. Herkenbaar? Veel bedrijven hebben een pricing cultuur, waarbij samenwerking op pricing niet bovenaan de prioriteitenlijst staat. Onterecht.
Pricing heeft meer dan proportionele invloed op de omzet en winst van een bedrijf. En daarmee op het lange termijn succes. Zorg dat alle cilinders goed draaien. Creëer een cultuur waarin Marketing, Sales en Finance samenwerken om samen pricing vorm te geven. Iedereen binnen het bedrijf heeft hier een rol te vervullen.