Pricing: een ontdekkingstocht
Een zwerftocht van 10 jaar over de Middellandse zee. Een ontdekkingsreis, waarbij je door bovennatuurlijke krachten wordt tegengewerkt, continue wordt uitgedaagd, waarin je team je soms in de steek laat en waarin je ook jezelf tegenkomt.
Of een tocht van 126 vaardagen, 45.000 nautische mijlen in 11 stages. Een tocht, waarin voorbereiding de basis vormt voor een team van specialisten tot het uiterste worden getest en op de proef gesteld en waarin het verschil tussen de nummers 1 en 2 minder dan 1% is.
Een odyssee of een Ocean race?
Pricing proces ontdekkingstocht
Een pricing proces heeft dezelfde kenmerken in zich als een Odyssee en een Ocean Race: Het is een teamprestatie, voorbereiding is essentieel, je past je naar omstandigheden aan en het is een marathon met intervals.
Teamprestatie
Pricing is een onderwerp, waar iedereen in de organisatie aan bijdraagt. Sales met klantkennis en concurrentie informatie. Marketing met product kennis, markttrends en klantgroep analyses. Finance met een prijswaterval en overzicht van klant– product– en verkoopkanaal winstgevendheid en operations over wat uitvoerbaar is.
Voorbereiding vereist
Een gedegen voorbereiding maakt succes mogelijk. Als je weet waar je staat, waar je naar toe wilt, hoe je daar komt en rekening houdt met onverwachte gebeurtenissen onderweg, dan kun je je tocht aanzienlijk versnellen en is de kans om als eerste tussen de boeien door te varen het grootst.
In pricing betekent dit dat je je pricing capaciteiten kent, weet waar je sterke en zwakke kanten liggen en wat je wilt bereiken met een pricing traject. Vervolgens bepaal je hoe je dit wilt verwezenlijken en wie welke stappen gaat ondernemen. Vanuit deze koers, vaar je vervolgens uit.
Pricing is een interval marathon
Pricing is een interval marathon. Je moet continue scherp en in de race blijven. Als je achterblijft verlies je volume. Niet achterblijven is echter slechts hygiëne. Het verschil maak je op de kort interval stukken: bij het closen van een deal, in de jaarlijkse prijsaanpassingscyclus en bij de introductie van een nieuwe service. Op dit soort momenten moet je team op elkaar ingespeeld zijn. Je zet als ‘wolfpack’ de juiste prijs neer en realiseert die dus ook samen.
Jouw tocht
Iedereen kiest zijn eigen route in pricing. De een wil graag goed voorbereid en in een strak tempo de wereld rond en verbetering doorvoeren. De ander neemt de tijd en weloverwogen stappen.
Er is geen goed of slecht, maar één ding is zeker. Een ontdekkingsreis op pricing verscherpt je focus op klantwaarde, prijszetting en prijsrealisatie. Dit geeft een boost aan groei van zowel omzet als marge.
Net als een ontdekkingsreis over zee brengt het je op plaatsen, die je niet wil missen.