Eersteklas uitvoering en ondersteuning in het verkoopproces, een evidente plek voor pricing in je organisatie en de start van je feedback cyclus. Allemaal voorwaarden voor succesvolle implementatie van optimale prijsrealisatie.
Na het bepalen van je marktstrategie, prijslijst en tactiek komt misschien wel het belangrijkste gedeelte: de uitvoering. Het volume van je onderneming (aantal producten/services) zorgt voor de basisbehoefte: inkomsten. Hoe hoog de prijs van dat volume is bepaalt het succes van een bedrijf op de lange termijn.
Capturing value
De juiste verkoopkanalen met goede sales is een basisvoorwaarde voor een succesvol prijsbeleid. Als aanvulling daarop zie je steeds meer bedrijven, die hun verkooporganisatie in staat willen stellen nog beter de klant te bedienen zonder daarbij onnodig korting te geven.
Met voorbereiding en tooling kun je je organisatie goed voorbereid de potentiele clientèle tegemoet laten treden. Denk daarbij aan conditionele concessies of aanbod advies tools.
Onderhandelingen vormen in prijsrealisatie voor veel bedrijven ook een terugkerende uitdaging. Hoe je onderhandelingen opzet, uitvoert en organiseert, ook daar speelt afstemming van pricing binnen de organisatie een cruciale om geen geld op tafel te laten liggen en te grote prijsoffers te maken.
Organisatie Pricing
Als pricing tussen wal en schip valt in jouw organisatie, dan is het goed om na te denken over de organisatie van ‘pricing’. Er is niet één juiste organisatie vorm voor Pricing. Er zitten voordelen aan een centrale organisatie (als staffunctie). Ook als onderdeel van Marketing, Finance of Sales kan pricing een belangrijke rol spelen. Het is een weging tussen interne belangen en de doelen af, die je wilt bereiken met Pricing. Het belangrijkste is dat pricing de aandacht krijgt, die recht doet aan haar kracht.
Data analyse, feedback cyclus en pricing verbetering
Het einde van het prijsproces door verkoop van je product of service is tevens het begin van verbetering van je nieuwe prijsproces. Door de data uit je verkoopproces om te zetten in informatie creëer je een prijscyclus, die je helpt om te evalueren wat er goed gaat en wat nog niet goed genoeg.
Waar moet je je prijs aanpassen? Welke (tijdelijke) kortingen kun je toepassen om klanten binnen te halen of te binden? Kun je je aanbod aanpassen om zo een bredere doelgroep aan te spreken en meer omzet te genereren?